VILLANDRY BESTUUR

‘Samen werken aan een gezonde toekomst’

Wie? Anke de Jong,werkzaam bij Royal HaskoningDHV, een internationaal ingenieursbureau. ‘Ik werk bij de adviesgroep die zich vooral richt op stations. Deze groep was tot 2009 onderdeel van NS.’
Eerste baan binnen het OV: ‘Mijn spoorloopbaan begon in 1985 bij het Spoorwegmuseum aan de Maliebaan in Utrecht.’
Lid Villandry: ‘Vanaf 1985. De medewerkers van Spoorweg TBC en Astmavereniging waren toen onze onderburen in het pand aan de Maliesingel in Utrecht. Zo hoorde ik van het bestaan van Villandry. Uiteraard ben ik toen lid geworden. Later is deze vereniging opgegaan in Welzijnsvereniging Villandry.’
Bestuurslid: ‘Sinds 2006. Eerst als secretaris, vanaf 2013 als (co)voorzitter. Ik zet me in voor Villandry, omdat het een extra vangnet betekent voor collega’s. Als lid zorg je niet alleen voor jezelf, je maakt het ook mogelijk dat collega’s ondersteund worden. En dat voor een bedrag per maand waarvoor je net een kop koffie of een biertje kunt kopen.’

'Waarom moeilijk doen als het samen kan’

Wie? Bram Schaper Operations Manager bij de Nederlandse Spoorwegen.
Eerste baan binnen het OV:‘In januari 2008 ben ik gestart als Management Trainee bij NedTrain. Na een paar jaar heb ik de overstap gemaakt naar NS Reizigers - inmiddels NS Operatie - en heb ik diverse functies gehad als operationeel leidinggevende.’
Lid Villandry:‘Sinds: december 2012.”
Bestuurslid:‘Ook sinds: december 2012. Ik kende Villandry voor die tijd niet. Ik was toen 27 jaar en werd getipt door een collega dat er een plek in het bestuur vacant was. Ze had het idee dat deze verantwoordelijkheid mij goed zou passen. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en ben ik nog steeds blij dat ik via deze weg - samen met de andere toegewijde medebestuursleden - collega's kan ondersteunen als dat nodig is.’

‘Villandry is er voor wie een steuntje in de rug kan gebruiken’

Wie? Raja Schmidt, werkzaam bij NS Reizigers, Prestatieregie & Innovatie. ‘Als business consultant werk ik onder andere aan vraagstukken om het effect van extreem weer op onze treindienstregeling te minimaliseren.’
Eerste baan binnen het OV:‘In 1995 begon ik als kwaliteitsmanager bij het Ultrasoonbedrijf. Een klein bedrijfje binnen NS dat met een eigen meettrein en handmeters de kwaliteit van de rails inspecteerde.’
Lid Villandry:‘Sinds eind 2012, toen ik bestuurslid werd. Ik had wel eerder van Villandry gehoord, maar niet beseft hoe speciaal het is: voor, door en met OV collega’s.’
Bestuurslid:: ‘Ik heb ‘communicatie’ in mijn portefeuille. Een belangrijk onderwerp omdat we meer met elkaar kunnen als collega’s goed geïnformeerd zijn. Samen geven we Villandry een rol van betekenis voor leden die een steuntje in de rug goed kunnen gebruiken.’

‘Verantwoordelijkheid en solidariteit zijn voor mij meer dan ‘ieder het zijne’

Wie? Lubbert Schenk, combifunctionaris machinist/conducteur bij de NS
Eerste baan binnen het OV:‘Als drieëntwintigjarige ben ik op 7 april 1975 bij de NS in dienst getreden als machinist. In het najaar van 1981 werd ik overgeplaatst naar Zwolle waar ik tot op de dag van vandaag met heel veel plezier werk.’
Lid Villandry:‘Sinds 1975, toen ik in dienst kwam bij de NS. De reden? Ik vond en vind het belangrijk om iets voor elkaar te kunnen betekenen en aandacht voor elkaar te hebben. Dat was toen de doelstelling van Villandry en dat is het nog steeds.’
Bestuurslid::‘In 1998 vroeg het toenmalige bestuur van de Spoorweg Welzijnsvereniging mij om toe te treden tot het bestuur. Naast algemene bestuurlijke taken ben ik bovendien verantwoordelijk voor de commissie materiële hulpverlening. Deze commissie verleent leden en hun gezinsleden hulp en bijstand in geval van ziekte en lichamelijke of geestelijke nood. En zien we erop toe dat de beschikbare middelen op juiste wijze besteed worden.’

‘Verantwoordelijkheid en solidariteit zijn voor mij meer dan ‘ieder het zijne’

Wie? Edwin Böhmermann, Programmamanager Nederlandse Spoorwegen
Eerste baan binnen het OV:‘Groepsleider Salarisadministratie binnen de NS, in 1990. Ik had gehoord dat de NS een hele fijne werkgever was om voor te werken dus heb een open sollicitatie gestuurd. Binnen 2 weken was ik aangenomen. Dat waren nog eens tijden!’
Lid Villandry:: ‘Vanaf de eerste dag dat ik in dienst trad, 1 november 1990. Van de mensen uit mijn team kreeg ik meteen te horen dat lid worden van Villandry een vanzelfsprekendheid was. Ik had op dat moment nog geen idee wat het inhield maar het ging om zo’n klein bedrag per maand en de gedachte van solidariteit sprak me direct aan.’
Bestuurslid::: ‘Vanaf 2002. Ik zat samen met toenmalig bestuurslid Jos Koenders op één kamer en ik gaf aan dat ik vond dat iedereen in de samenleving op de een of andere manier wel iets van vrijwilligerswerk zou moeten doen. Hierop zei Jos dat hij wel wat voor me wist en korte tijd later was ik penningmeester. In eerste instantie met de gedachte dat het voor een paar jaar zou zijn, maar kijk, 15 jaar later en ik zit nog steeds met veel plezier in het bestuur van Villandry!’

Uitvoering Villandry.

Alle administratieve en ondersteunde diensten van Villandry worden sinds 1 januari 2013 uitgevoerd door Patch in ’s-Hertogenbosch. Patch onderhoudt voor Villandry de ledenadministratie, de website, behandelt alle declaraties en draagt zorg voor de betalingen. Verder zijn het de medewerkers van Patch die namens Villandry alle telefoontjes, emailberichten en brieven beantwoorden.