Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen die klanten zoals jij hebben gesteld. Of je nu op zoek bent naar informatie over onze producten, onze diensten, of algemene vragen hebt over ons bedrijf, we streven ernaar om je hier de juiste antwoorden te bieden.

Alle vragen per categorie

Hier vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen die klanten zoals jij hebben gesteld. Of je nu op zoek bent naar informatie over onze producten, onze diensten, of algemene vragen hebt over ons bedrijf, we streven ernaar om je hier de juiste antwoorden te bieden.

Lid worden

Mag ik lid blijven als ik met pensioen ga?

Als u met pensioen gaat, kunt u lid blijven van Villandry.

Hoe word ik lid?

Iedereen die in het Openbaar Vervoer of daaraan gelieerde ondernemingen werkt, kan lid worden van Villandry. Via het inschrijfformulier op de website kunt u zich online inschrijven.

Als u nog geen zes maanden werkzaam bent in het Openbaar Vervoer, kunt u na het lid worden meteen aanspraak maken op onze vergoedingen. Wordt u later lid, dan heeft u een wachttijd van een jaar en kunt u in het eerste jaar geen onkosten bij ons declareren.

Mijn Villandry

Ik ben mijn gebruikersnaam en wachtwoord kwijt. Hoe kan ik deze gegevens opnieuw opvragen?

U kunt via de knop ‘wachtwoord vergeten’ in Mijn Villandry uw inloggegevens opnieuw opvragen. Deze gegevens worden dan verstuurd naar het bij ons bekende e-mailadres.

Hoe maak ik een account aan?

U kunt voor Mijn Villandry zelf inloggegevens aanmaken aan de hand van een activatiecode. Deze activatiecode kunt u aanvragen bij Villandry per email, via de contactpagina, of via telefoonnummer 088 - 8471700.

Declaraties

Kan ik nog wel declareren voor kinderen na hun 18e verjaardag?

Het is alleen mogelijk kosten met een factuurdatum voor hun 18e verjaardag te declareren. Vanaf 2025 moet je ook aangegeven hebben dat het kind meeverzekerd is, anders is het kind niet meeverzekerd.

Mijn declaratie is afgekeurd. Wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat uw declaratie wordt afgewezen. De kosten die u declareert komen dan niet voor vergoeding in aanmerking. Welke kosten voor vergoeding in aanmerking komen, kunt u terugvinden op de vergoedingenlijst.

Wat is mijn eigen bijdrage/eigen risico?

Bij uw zorgverzekering heeft u te maken met een eigen risico en in sommige gevallen ook met een eigen bijdrage. De eigen bijdrage is niet hetzelfde als het eigen risico. De eigen bijdrage betaalt u voor bepaalde zorg en kan zowel gelden voor zorg uit de basisverzekering als voor zorg uit de aanvullende verzekering.

Het eigen risico is het bedrag dat wettelijk bepaald is en dat men eerst zelf betaalt. Het eigen risico geldt voor bijna alle zorg uit de basisverzekering, maar niet voor de zorg uit de aanvullende verzekering.

Heeft u zorg nodig waarvoor het eigen risico én de eigen bijdrage geldt? Dan betaalt u altijd de eigen bijdrage bovenop het eigen risico.

Bij Villandry komen de kosten voor eigen bijdrage en het eigen risico voor vergoeding in aanmerking.

Hoeveel foto’s kan ik uploaden?

U kunt via Mijn Villandry maximaal 20 documenten per declaratie uploaden. De documenten mogen niet groter zijn dan 5 MB per stuk.

Wat is een beschikking?

Een beschikking is een document van de zorgverzekeraar of andere instantie (bijvoorbeeld gemeente), waarin wordt aangegeven welk deel van de kosten door hen wordt vergoed en welk deel niet. Dat document is voor Villandry nodig, om te kunnen bepalen of u recht heeft op een vergoeding van Villandry.

Wat moet ik insturen?

Stuur de originele nota’s op naam in. Stuur ook altijd de beschikking van de zorgverzekeraar of andere instantie (bijvoorbeeld gemeente) in, waarin wordt aangegeven welk deel van de kosten door hen wordt vergoed en welk deel niet. Indien de zorgverzekeraar niets vergoed, stuurt u dan ook daarvan een bewijs mee. In sommige gevallen is ook een medische indicatie noodzakelijk. Dit kunt u terugvinden in de vergoedingenlijst.

Voor wie kan ik declareren?

Als u lid bent van Villandry kunt u zorgkosten declareren voor uzelf, en ook voor uw partner en voor uw inwonende kinderen tot 18 jaar mits ze meeverzekerd zijn. Let op: Het is niet toegestaan om dezelfde declaratie door meerdere leden van hetzelfde huishouden in te laten dienen.

Wat kan ik declareren?

Bij vergoedingen kunt u precies zien welke kosten bij Villandry voor vergoeding in aanmerking komen en onder welke voorwaarden u kosten kunt declareren.

Vergoedingen

Waar vind ik het vergoedingenoverzicht?

U vindt het vergoedingenoverzicht hier.

Hoe snel wordt er uitbetaald?

De verwerking van uw declaratie duurt ongeveer vier weken. Als uw declaratie in orde is, ontvangt u van ons geen tussentijds bericht. Binnen vier weken maken wij de vergoeding aan u over.

Wat is de maximale vergoeding?

Er geldt in 2023 een maximum vergoeding van € 600,- per gezin per jaar. Als u de maximum vergoeding heeft bereikt, krijgt u daarover bericht van Villandry.

Per categorie vergoeding geldt in sommige gevallen ook een maximum bedrag per jaar. Dit kunt u terugvinden op het vergoedingenoverzicht.

Contributieverhoging 2025

Waarom stijgt de contributie in 2025?

Deze stijging stelt onze welzijnsvereniging in staat om ook de komende jaren behandelingen te vergoeden die niet (geheel) onder de dekking van uw normale ziektekostenverzekering vallen zonder dat wij hiervoor onze reserves moeten aanspreken.

Hoeveel stijgt de contributie?

De contributie per lid stijgt van 39 naar 42 euro. Voor meeverzekerde gezinsleden geldt een extra contributie van 6 euro per persoon per jaar.

Hoe is het bedrag van 6 euro per gezinslid tot stand gekomen?

In beginsel zijn  de voordelen van het lidmaatschap groter voor leden die ook declareren voor  gezinsleden. Het aantal declaraties en daarbij horende vergoedingen is minder  groot dan het aantal declaraties en het vergoedingenbedrag voor de leden  zelf. De bijdrage voor gezinsleden kan daarom lager zijn dan de  standaardcontributie.

Blijft de maximale vergoeding per jaar 600 euro voor een gezin?

Ja, ongeacht het aantal meeverzekerde gezinsleden blijft de maximale vergoeding 600 euro per gezin.

Waren partner en kinderen t/m 2024 automatisch meeverzekerd?

Ja, over de periode t/m 31 december 2024 kunt u facturen/ kosten voor uw gezinsleden declareren op basis van de geldende voorwaarden.

Mijn gezinsleden zijn al bekend in het systeem. Zijn ze nu ook vanzelf meeverzekerd?

Nee, u moet ze aanmelden in MijnVillandry. In de maanden januari tot en met maart 2025 kunt u ze aanmelden zonder wachttijd op het indienen van een declaratie. Als u ze in of na april aanmeldt, geldt er een wachttijd van 3 maanden voordat u een declaratie mag indienen.

Als ik mijn gezinsleden pas in maart 2025 aanmeld, mag ik dan wel voor hen declareren over de periode ervoor?

Ja, alle gezinsleden die uiterlijk 31 maart 2025 zijn aangemeld via MijnVillandry hebben geen wachttijd en kunnen declareren vanaf 1 januari 2025.

Wat gebeurt er als ik gezinsleden pas in of na april 2025 aanmeld?

Dan geldt er een wachttijd voor de declaraties van het gezinslid van 3 maanden.

Wat gebeurt er als ik wel mijn contributie betaal maar niet die van mijn meeverzekerde gezinsleden?

Voor verreweg de meeste leden wordt de contributie automatisch geïncasseerd. Is dat bij u niet het geval en u betaalt niet het hele bedrag dan kan uw recht op vergoedingen vervallen. Dit geldt ook wanneer de incasso wordt teruggeboekt.

Wat gebeurt er als ik (per ongeluk) een declaratie indien voor een niet meeverzekerd gezinslid?

Dan wordt deze niet in behandeling genomen.

Wordt de contributie in 2026 weer verhoogd?

Villandry is een vereniging zonder winstoogmerk.

Het bestuur is niet van plan om elk jaar de contributie te verhogen. Wel bekijken we jaarlijks of de opbrengsten en de kosten in evenwicht zijn. Voor 2026 kunnen we daar nog niets over zeggen.

Worden er niet teveel persoonlijke gegevens vastgelegd bij de aanmelding?

Nee, we leggen niet meer informatie vast dan nodig is voor de beoordeling van de declaraties. Dit is conform de Wet op de Privacy.

Ik zou graag iemand willen spreken over een persoonlijke vraag. Met wie kan ik contact opnemen?

U kunt op  werkdagen tussen 09:00 uur en 17:00 uur telefonisch contact opnemen via  088-8471700.

Gezinsleden meeverzekeren

Wat gebeurt er als mijn meeverzekerde kind 18 jaar wordt?

Dan is deze niet meer meeverzekerd. Je betaalt ook geen bijdrage meer over de periode na de 18e verjaardag.

Ik wil één of meer van mijn gezinsleden niet meeverzekeren. Moet ik ze dan wel opgeven?

Nee, dat hoeft u niet te doen.

Kan ik één of meer gezinsleden wel aanmelden en andere gezinsleden niet?

Ja, dat is geheel uw eigen keuze.

Ben je verplicht je gezinsleden mee te verzekeren als je afgelopen jaar of jaren daarvoor gedeclareerd hebt?

Nee, het is een geheel vrijwillige keuze. Maar u kunt niet meer declareren voor gezinsleden die u niet hebt meeverzekerd.

Er staat dat het gaat om thuiswonende kinderen. Nu wonen de kinderen niet permanent bij mij thuis door studie en/of scheiding

Declaraties voor kinderen op kamers of deels wonend op het adres bij de andere ouder worden in de praktijk doorgaans goedgekeurd. In lijn hiermee kunnen kinderen op kamers of deels wonend op het adres bij de andere ouder aangemeld worden als meeverzekerd.

Waarom is het maximale vergoedingsbedrag 600 euro voor een gezin en krijg je geen hogere maximumvergoeding als je meer geregistreerde gezinsleden hebt?

Als u meer gezinsleden hebt aangemeld, is de kans ook groter dat u richting het maximale vergoedingsbedrag gaat declareren.
In de praktijk wordt door de leden van Villandry heel zelden meer dan € 600 per jaar geldig gedeclareerd. Het verhogen van het maximum lijkt daarom niet nodig.

Als ik mijn pasgeboren kind vergeet aan te melden, tot hoelang heb ik dan de tijd om dat te doen.

Pasgeboren kinderen kunnen tot 6 maanden na hun geboorte aangemeld worden, zonder wachttijd. We snappen dat je na de geboorte niet meteen denkt aan de aanmelding.

Hoe meld ik gezinsleden aan?

Vanaf 1 januari 2025 via Mijn Villandry.

Als ik midden in het jaar een gezinslid afmeld, krijg ik dan contributie terug?

Nee, de contributie geldt tot het einde van het jaar. De afmelding gaat dus in op 1 januari van het volgende jaar.

Als ik een gezinslid aanmeld midden in het jaar, hoeveel moet ik dan betalen voor het gezinslid?

Over de verzekerde maanden 0,50 euro per maand.

Kandidaten gezocht voor ledenraad

Category
19 november 2024
Er samen voor zorgen dat Villandry meegaat met de tijd en dat de leden sámen met het bestuur de vereniging toekomstbestendig maken. Ben jij die energieke netwerker die actief aan de slag wil voor Villandry?

Villandry geschiedenis in boekvorm

Category
20 oktober 2023
Gerard Leonards dook in de archieven van Nijmegen en Utrecht om de rijke ontstaansgeschiedenis van Villandry, die zich uitstrekt van ca. 1904 tot en met heden, te onderzoeken en in boekvorm te gaan uitbrengen.

Contributieverhoging 2025

Category
25 november 2024
Villandry verhoogt haar contributie per 1 januari 2025.

Oproep om zitting te nemen aan de Villandry ledenraad

Category
18 december 2021
De afgelopen periode hebben enkele leden van de ledenraad helaas hun zetel moeten opzeggen. Daarmee zijn we op korte termijn op zoek naar nieuwe leden.

Uitslag verkiezing Villandry ledenraad

Category
9 maart 2023
De nieuwgekozen leden zijn per 1 maart benoemd en zullen in een bijeenkomst op 12 april officieel worden geïnstalleerd.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Heb je een vraag?

Bekijk dan eerst de lijst met onze veelgestelde vragen. Hier vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen die klanten zoals jij hebben gesteld. Staat je vraag er niet tussen? Zoek dan eens binnen onze kennisbank.